خانواده قربانیان جمعه خونین زاهدان و خاش خواستار مجازات آمران و عاملان این کشتار شدند

خانواده‌ و بستگان جمعه خونین زاهدان و خاش در دیدار با عبدالحمید اسماعیلزهی خواستار محاکمه و مجازات عاملان و آمران این کشتار شدند.

 روز ۷م فروردین خانواده و بستگان قربانیان جمعه خونین زاهدان و خاش و همچنین مجروحین این کشتارها، با امام جمعه اهل سنت زاهدان عبدالحمید اسماعیل‌زهی دیدار کردند.

در این دیدار بستگان و خانواده‌های قربانیان خواستار محاکمه و مجازات آمران و عاملان این قتل‌عام در زاهدان و خاش شدند.

 در این دیدار «صنوبر» مادر «خدا نور لجه ای» با در دست داشتن پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود «خواهان قصاص آمران و عاملان جمعه خونین هستیم»، خواستار محاکمه و مجازات قاتلان فرزندش شد.

همچنین مادر «امید صفرزهی» که یک نوجوان ۱۶ ساله فاقد شناسنامه بود و با کارگری مخارج زندگی خود و خانواده‌اش را تامین می‌کرد گفت: «درخواست دارم که خون فرزندم پایمال نشود. فرزندم بی‌گناه بود. فرزند ۱۶ ساله‌ام هیچ گناهی نداشت. به ناحق فرزندم را در مسجد زدند. پسرم برای مسجد رفت و جنازه‌اش را برای ما آوردند.»

مادر «عبدالمتین قنبرزهی» یکی دیگر از قربانیان جمعه خونین در رابطه با روند و وضعیت دادگاه گفت: «سوالاتی مطرح کردند در دادگاه که اصلاً منطقی و قابل توجیه نبود. ما خواستار پشتیبانی از خانواده شهدا هستیم و صدایشان باشید»

 مادر «ابوبکر علیزهی» نیز خواستار مجازات قاتلان شده و گفت: « فلج شدم، از خود بیزار میشوم وقتی فرزند خردسال پسرم  عکس پدرش  را نگاه کرده و بابا بابا می‌کند. دوست دارم زنده باشم و مجازات قاتلان فرزندانمان را ببینم. آنهایی که قلب ما را به درد آوردند باید مجازات شوند.»

 لازم به ذکر است پس از گذشت یک سال و نیم از کشتارهای جمعه خونین زاهدان و خاش علی رغم پیگیری‌های مکرر خانواده‌های دادخواه و  امام جمعه زاهدان تاکنون هیچ یک از عاملان و آمران این کشتار مشخص، محاکمه و یا مجازات نشده‌اند.

جمعه خونین زاهدان روز ۸ مهر ۱۴۰۱ اتفاق افتاد که پس از برگزاری نماز جمعه و خارج شدن نمازگزاران از مسجد جامع، نیروهای نظامی که از پیشتر بر روی پشت بام یکی از کلانتریها آماده شده بودند، به سوی مردم تیراندازی کرده و در این روز بیشتر از ۱۰۰ نفر از نمازگزاران کشته و تعداد زیادی هم مجروح شدند.

همچنین روز ۱۳ آبان ۱۴۰۱، زمانی که مردم خاش قصد برگزاری تجمع اعتراضی داشتند، نیروهای نظامی به آنها حمله کرده و در این روز نیز دست کم ۱۶ نفر کشته شدند.